Kanton

2013.07.26

Kantonba érkezés után két metróval megtaláltuk a szállásunkat. Ez a város új negyedében van, mindenhol százméteres toronyházak, vadonatúj utak, de utcatáblák vagy hasonló sehol. Egy nem túl bizalomgerjesztő helyen, egy bolt elé ki volt rakva egy íroasztal az utcára, rajta nyomtató, telefon, mögötte két retardált kínai. Mint kiderült, a mögöttük lévő irodát épp felújítják (= kínaiaknál ez azt jelenti, hogy egy korongfűrésszel darabolt egy ember farostlapokat, és azt egy másik egy favázra szögbelövővel rárakta. Bizonyára villámgyorsan ment a munka és két nap alatt kész vannak, de a minősége olyan is.)

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Szóval, a kínai nagy nehezen megértette, hogy foglaltunk szállást, és kellemes meglepetésünkre egy másik helyen lévő toronyházba vitt be minket. Ebben egy gazdag ember megvett x számú lakást, és azokat adta ki ez a "hotel apartman". Az utcában számos hasonló volt, gondolom gazdag befektetők csinálnak így pénzt az ingatlanjaikból. A lakásunk a 40-iken volt, a házba belépéskor biztonsági őr, biztonsági kapu, négy lift. A liftben a magasság miatt felfelé és lefelé is nyelni kell a nyomáskülönbség miatt, olyan magasan voltunk. A szállásunk remek, kis, kb. 25-30 négyzetméteres lakásocska, apró konyhával, fürdőszobával, nagy szekrénnyel. Az ablakból láthatjuk ahogy teregetnek a szemben lévő toronyházban, a közelben további toronyházak épülnek, kb. 500 méterre van tőlünk az operaház és több nagyon kivilágított, pénzügyi irodakomplexum.

A negyed gazdag rész, az aljában néztem ingatlanhirdetéseket, és becslésem szerint a lakásunk úgy 1 millió jüanba kerülhet = 37 millió forint. Ez alsó becslés, méret alapján, ugyanis csak nagyobb, 40-100 négyzetmétereseket raktak ki az ingatlanirodák üvegajtaján lévő szórólapokra, 2 - 2,5 millió jüanokért. A közös költség is magas lehet, négy lift, saját őr a házban... Mi két éjszakát töltöttünk ott, 500 jüanért (azaz kettőnknek két éjszaka 18e Ft volt), szóval nekünk is viszonylag drága szállásaink közé tartozik a dolog, de a ház lábánál lévő rengeteg étterem egyikében kaja után máris azon kezdtünk gondolkodni, hogy laknánk-e itt, és mi kellene ahhoz, hogy igen. Mivel gazdag környék, válogathattunk az éttermek között, mindenféle volt, orosz (a képen látható Arbat), török, olasz, japán, amerikai, és természetesen több kínai. Az étlapok mindenhol az ajtóban, úgyhogy félórát járkáltunk, mert nem tudtuk eldönteni hova menjünk be, mire vágyunk.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Első este megnéztük a helyi régi részt, egy szigetet, ahol még maradtak európai stílusú épületek. (A város hosszú ideig Kína kapuja volt, az ópiumháborúig az egyetlen terület, ahol az ország a külvilággal kereskedett. A háború után négy további város megnyitását kényszerítették ki az angolok és a franciák.) Most nagykövetségi és kormányzati épületek vannak itt, és néhány étterem. Gondolkodtunk, hogy kipróbáljuk e valamelyiket, bementünk, megnéztük étlapokat, de az az igazság, hogy a drága étterem itt azért az, mert ritka fogások vannak rajta. Ha az ember nem akar cápauszonylevest, bogarakat, homárt, csirkelábat, meg egzotikus halakat enni akkor képek alapján egyébként ugyanazt kapja, mint máshol.

A folyópart nagyon szép, a hidak szivárványszínben vannak kivilágítva, az utcán itt is vannak meglepő dolgok, például híd alatt karaokezó nénik (=leraknak egy laptopot, rádugnak egy mikrofont, külső hangszórót és a laptopon megjelenő szöveget éneklik).

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Másnap megnéztünk négy helyet, Sun-yat Sen emlékcsarnokot (ő mondatta le 1910 körül az utolsó császárt), egy templomot és a Chen klán akadémiáját + két parkot. Utóbbiak itt is nagyon nagyok, és csodálatosan rendben vannak tartva.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Sun-yat Sen emlékcsarnok - egy gyönyörű parkban egy egyszerű, nagy gyűlésterem

A templom felé sétálva fotózgattam a következőket, utcákon, parkokon és egy zsibvásáron haladtunk át. Mindent lehet kapni.

A kantoni templom. Nagyon pici volt, de így is beleraktak egy magas tornyot.

A Chen nemzetség pihenőhelye a fővárosban. Tele volt borzasztó aprólékos fa- és csontfaragásokkal, a tetők díszitése is figyelemreméltó.

Egy park a "kisebbek közül", az Udvariasság Parkja.

Olyan mesterséges tórendszereket, pavilonokat, virágkompozíciókat alakítanak ki, mint sehol máshol. Az egyik akkora volt, hogy inkább kisautóval mentünk körbe 10 jüanért, ebben volt az 5 kecskés emlékmű, ami Kanton legendájára utal.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A város egyébként nagyon nemzetközi, rengetegen beszélnek angolul, még kisboltokban is kapni kenyeret (!), de a mopedek - számomra érthetetlenül - teljesen ki vannak tiltva. A metró kicsit drágább, (a szokott két jüan helyett 4, azaz 150 ft egy jegy).

Harmadnap felkeltünk, reggeliztünk egy hatalmasat az alattunk lévő olasz étteremben (ádám marhahúsos szendvicset, én bazsalikomos rántottát paradicsommal, piritóssal, marhahússal - a képet lásd a kajálós bejegyzésben), majd kimentünk a pályaudvarra a hongkongi vonathoz. Kb. 4 ellenőrzés után (jegy, útlevél, vám, biztonsági) felültünk, és az első osztályon ülve jegyzeteltem a vonaton. Ennek értékéből levon az, hogy nincs más, ennél csak egy drágább, prémium osztály van, de jól jön hogy itt is van áram, a lábhely hatalmas, adnak vízet, viszont furaság a maximálisan 20 kilós börönd előírása. Elvileg egy metróállomásra fogunk érkezni ahonnan egy átszállással a szállásunkra érünk. Ez rekordkicsi és rekorddrága lesz: napi 10e ftért alig nagyobb lesz a szoba mint az ágyunk, itt tényleg csak egy hörcsöglyukat kapunk egy sokemeletes épületben.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Kínát tehát ezzel elhagyjuk, újra vízumot kéne igényelnem, hogy visszamenjek, de Hongkongban remélhetőleg már jó net lesz.